marți, 21 iulie 2009

VERUCILE - CE SUNT ? CUM LE TRATĂM ?


VERUCILE , cunoscute popular sub denumirea de NEGI , sunt leziuni benigne ( nu au potențial cancerigen ) și sunt localizate cel mai frecvent pe tegumentele extremităților , regiunea genitală și la nivelul mucoaselor genitală , orală și laringiană . Sunt determinate de un grup de virusuri- Papilomavirusuri umane ( PVU) .
Verucile cutanate sunt mai întalnite la copii și la adulții tineri , iar transmiterea este favorizată de traumatisme minore ( astfel se explică localizarea la nivelul mâinilor și genunchilor ) și de frecventarea bazinelor de înot , a piscinelor . Deasemeni există și profesii cu risc crescut de a dezvolta veruci : măcelari , medici veterinari .
Leziunile tip veruci anogenitale se transmit prin contact sexual .

Infecția cu PVU poate produce următoarele tipuri de veruci :

1 . VERUCI VULGARE – determinate de PVU2 - sunt leziuni bine delimitate , cu suprafața keratozică , de culoarea pielii , izolate sau grupate , în număr variabil . Se pot localiza oriunde , dar mai ales la nivelul mâinilor și pe degete . Localizările periunghiale și subunghiale sunt dureroase și pot determina modificări la nivelul unghiilor. 65% regresează spontan .

2. VERUCI PLANTARE - VERUCI PLANTARE SUPERFICIALE ( PVU2) – au aspect similar verucilor vulgare și nu sunt dureroase
- VERUCI PLANTARE PROFUNDE ( PVU1) – de obicei sunt leziuni unice dar si multiple si se localizează pe zonele de presiune ale plantei – sunt foarte dureroase pentru că se dezvoltă în profunzime și determină impotență funcțională


3. VERUCI PLANE ( juvenile )- sunt mici leziuni ferme la palpare , de 1 - 4 mm diametru , de culoare gălbui – cenușie . Apariția unei colorații roșiatice este un semn că imunitatea persoanei este bună și are ca rezultat apoi dispariția leziunii . Se localizează mai ales la nivelul feței ( frunte , obraji , tâmple , bărbie ) , dosul mâinilor , degete și sunt frecvente la copii si adulți tineri.

4. PAPILOAME - veruci filiforme sau digitate - au culoarea pielii și apar mai ales la nivelul feței ( în jurul gurii și în jurul ochilor

5. CONDILOAME ANO-GENITALE
- Condiloame acuminate - afectează mucoasa genitală si tegumentele perigenitale – apar mici excrescente roșietice , cu aspect vegetant
- Condiloame plane ale colului uterin – formă particulară de condiloame genitale , care afectează colul uterin . Au potențial oncogen ( 30-50% dintre displaziile cervicale se asociază cu prezența antigenelor HPV )


TRATAMENT

Verucile au potențial de rezoluție spontană , adică pot dispare singure ( 60 % se pot vindeca spontan , fără tratament , în primii 2 ani de la apariție sau pot fi tratate pentru a dispare mai repede ).

1. Preparate keratolitice ( cu acid salicilic / acid lactic ) – aplicații locale –zilnice ( nu se aplică pe verucile cu localizare la nivelul feței sau anogenitale )
2. Podofilina 10 – 25 % și podofilotoxina 0,5% - pentru veruci anogenitale ( sunt contraindicate in timpul sarcinii )
3. Crioterapie –” înghețarea ” leziunilor cu azot lichid ( la - 196 grade C) sau zăpada carbonică ( se formeaza o bulă subepidermică , iar veruca se îndepartează odată cu acoperișul bulei )
4. Electrocauterizare
5. Laser CO2
6. Tratament chirurgical
7. Terapie fotodinamică
8. Homeopatie

Nici un tratament nu poate evita o eventuala recidivă , care poate surveni în săptămânile sau lunile care urmează , în condițiile în care nici un tratament nu elimină prezența virusului din organism.
DOAR MECANISMUL NATURAL DE APĂRARE AL PIELII este capabil sa elimine virusul. Se pare că majoritatea metodelor terapeutice tradiționale nu fac decât sa irite suprafața pielii , determinând astfel activarea mecanismelor de apărare ale pielii care vor distruge virusul !
Terapia viitorului se va adresa probabil mai mult stimulării imunitații locale ( imunomodulatoare ) !

Dermatocosmetologie - sănătatea pielii tale
Dr Oana Clătici - claticioana@gmail.com

9 comentarii:

  1. Va rog,am nevoie de ajutor.Am un neg de toata frumusetea pe degetul aratataor al mainii drepte.Ce sa' fac sa se duca?Deja il urasc:((

    RăspundețiȘtergere
  2. Puteti aplica local - Duofilm - solutie ( se aplica seara, strict pe leziune, iar dimineata se indeparteaza partea care s-a ”inmuiat ” din veruca !) Repetati acest procedeu pana cand veruca se indeparteaza in totalitate. Alta optiune este electrocauterizarea sau laser C02 !

    RăspundețiȘtergere
  3. condiloame ano-genitale. unul de genul acesta am si eu. o perioada mare de timp nu i-am dat importanta,,apoi am vazut k a crescut si mai nou parca s-a inflamat,ma ingrijoreaza. luasem Duofilm dar bn k am citit prospectul si am aflat k nu este bun pt regiunea ano-vaginala. ce pot folosi in acest caz? sper sa imi dati un raspuns. multumesc!

    RăspundețiȘtergere
  4. buna ziua am un neg in burig foarte mare am luat duofilm si am aplicat de 2 ori iar acum am o arsura in buric si a inceput sa-mi curga un lighid iar rana nu se vindeca ce pot sa fac de neg nu am scapat acum ma intereseaza doar sa scap de rana aceasta.va rog mult ajutati-ma

    RăspundețiȘtergere
  5. daca aveti un neg pe deget incercati cu produs pentru bataturi.am avut unul asemanator pe degetul mare si a disparut dupa ce am tinut un plasture pt bataturi,din acela cu un mic cauciuc pe interior.cand va spalati il dati jos si apoi repuneti.

    RăspundețiȘtergere
  6. Buna ziua,

    Am foarte multe papiloame (15-20) in zona gatului. Va rog sa imi spuneti daca duofilm e ok si pentru ele. Mi'e foarte frica de laser si de cauterizare si mai ales de anestezie asa ca as incerca orice tratament cu orice substanta, indiferent de cost.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bună seara! Eu am avut foarte multe papiloame în zona gatului și a pieptului. Am mers la doctorița Negoita, la Elias (în București) și le.am electrocauterizat. Nu aveți de ce să vă fie frică, anestezia nu este dureroasă iar procedura electrocauterizarii este una simplă, eficienta și sigură. Ganditi.va la strămoșii noștri, ei sterilizau rănile cu un cuțit trecut prin foc, de exemplu. Eu, acum sunt în faza de vindecare, am făcut, deja, cojite și sunt foarte mulțumită de cum arată zona gatului și a decolteului. Iar doctorița este deosebita, o recomand cu toata încrederea. Daca vreți mai multe detalii, adresa mea de email este danastate1@gmail.com
      Mult succes vă urez!

      Ștergere
    2. Bună seara! Eu am avut foarte multe papiloame în zona gatului și a pieptului. Am mers la doctorița Negoita, la Elias (în București) și le.am electrocauterizat. Nu aveți de ce să vă fie frică, anestezia nu este dureroasă iar procedura electrocauterizarii este una simplă, eficienta și sigură. Ganditi.va la strămoșii noștri, ei sterilizau rănile cu un cuțit trecut prin foc, de exemplu. Eu, acum sunt în faza de vindecare, am făcut, deja, cojite și sunt foarte mulțumită de cum arată zona gatului și a decolteului. Iar doctorița este deosebita, o recomand cu toata încrederea. Daca vreți mai multe detalii, adresa mea de email este danastate1@gmail.com
      Mult succes vă urez!

      Ștergere
  7. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere